Ovaj vodič pomoći će vam da odaberete pravo rešenje za evidenciju radnog vremena, s konačnim ciljem povećanja produktivnosti i pojednostavljenja obračuna plata.
Vreme je ključni resurs. Ako se kvalitetno raspolaže radnim vremenom efikasnoost pojedinaca kao i timova može se znatno poboljšati. Drugim rečima: postižemo više za manje vremena, što je ključna konkurentna prednost. Jedan od najboljih načina za optimizaciju radnog vremena u organizacijama je uvođenje i dosledna primena rešenja za evidenciju radnog vremena.
Sa jedne strane kompanije koje uvode rešenja za evidenciju radnog vremena povećavaju svoju efikasnost, a sa druge strane transparentna komunikacija i organizacija na svim nivoima pozitivno utiče i na internu kulturu. Da bi se to dogodilo uvedeno rešenje za evidenciju radnog vremena mora biti jednostavno za upotrebu, kao i prilagodljivo za različite scenarije u poslovanju, a istovremeno mora podržavati sve moderne oblike rada.
Budući da je ovo područje još uvek ispunjeno sumnjama i mitovima, ovaj prilično dugačak vodič nudi vam sve ključne informacije o evidenciji radnog vremena. Osim što ćemo ukazati na dobre prakse u uvođenju ovakvih rešenja, demonstriraćemo i najnovije tehnologije iz ove oblasti i pokušati da razbijemo nekoliko mitova o evidenciji radnog vremena.
Svima koji žele da što pre isprobaju naše rešenje za evidenciju radnog vremena savetujemo da pređu na sekciju ZAPOČNITE BESPLATNI PROBNI PERIOD, a kasnije, ako je potrebno, se vrate na sekciju REŠENJA , gde s u opisani različiti izazovi i metode koje odgovaraju različitim potrebama različitih organizacija.
Ako imate izazov na koji u ovom vodiču niste uspeli da pronađete odgovor, uvek nas možete kontaktirati na info.rs@spica.com ili obaviti poziv s našim prodajnim savetnikom na broj telefona +381 11 435 0 458. Za sve koji su u početnim fazama uvođenja rešenja za evidenciju radnog vremena i koji žele da istraže ovu temu, napravili smo pregled TRENDOVA kako bi smo razjasnili osnovne činjenice i napravili uvod u ovu temu.
Ranije se je evidencija radnog vremena vodila ručno (na papiru) na ulazima u poduzeća. Kasnije su uvedeni mehanički satovi pomoću kojih su zaposlenici evidentirali radno vrijeme. U posljednjih 30 godina ulazni u organizacijama opremljene su elektroničkim terminalima za evidenciju radnog vremena koje zaposlenici koriste za registraciju početka i kraja radnog vremena uz pomoć kartica različitih tehnologija.
Pojava pametnih telefona i aplikacija potpuno je preokrenula situaciju. Sada se (Bluetooth ili NFC) kartica može pričvrstiti na zid, a terminal je zapravo naš smartphone. Posjedovanje smartphone-a dovoljno je za evidentiranje dolazaka i odlazaka. U bliskoj budućnosti, za evidenciju radnog vremena vjerojatno će biti dovoljno samo da smartphone bude u našem džepu gdje će biti prepoznat, a sustav će automatski bilježiti naše vrijeme dolaska i odlaska (bez odabira bilo koje tipke na mobitelu).
Digitalna transformacija se pokazala kao jedan od najperspektivnijih načina koji može donijeti konkretan napredak u smislu povećanja produktivnosti. Ne samo da se administracija može prebaciti u digitalni oblik nego se i cijeli poslovni modeli mogu poboljšati. Mnogi troškovi tako postaju suvišni, a potrebno vrijeme za obavljanje određenih poslova se smanjuje.
Evidencija radnog vremena u oblaku uz korištenje pametnih mobitela podržava sve moderne oblike rada, kao što su fleksibilan rad, rad na daljinu (remote rad), rad na nepuno radno vrijeme, terenski rad, itd. Način vođenja evidencije radnog vremena doživio je radikalnu digitalnu transformaciju u posljednjih deset godina – uostalom, kao i većina drugih područja. Štoviše, uvođenje sustava za evidenciju radnog vremena i prisutnosti temeljenog na oblaku može pomoći tvrtkama da ubrzaju svoju internu digitalnu transformaciju.
Trend br. 1: Digitalne tehnologije uvode se u sve aspekte naših života, uzrokujući tako tektonske promene u poslovnim procesima kompanija, koje zahtevaju dužnu pažnju i brzo, agilno prilagođavanje.
Nedavno je vodeća banka u regionu pokrenula reklamnu kampanju sa ključnom porukom: »Neka vreme radi za tebe!« Ono što je zanimljivo u ovoj poruci je da se radi o oglasu institucije čija je glavna delatnost rad s našim novcem.
Očito je da se vreme kao ljudski resurs iz dana u dan sve više ceni. Uspešno upravljanje radnim vremenom je ono što nas čini konkurentnijima, pogotovo ako vodimo tim koji odgovorno planira i raspoređuje svoje radno vreme. Na taj način se svaki minut mora pametno uložiti.
Trend br. 2: Obveze i projekti rastu svakim danom, kao i konkurencija. Kvalitetno upravljanje radnim vremenom kao izvorom konkurentske prednosti upravo zato postaje sve važnije.
Izraz »radno vreme i prisustvo zaposlenih« verovatno vas prvo asocira na fabričke pogone, na postizanje norme, industrijsko fiksno radno vreme, rad u smenama i korišćenje sveprisutne kartice za prijavu i odjavu radnog vremena.
No, podaci pokazuju da čak i najuspešnije globalne kompanije, posebno u informacionim uslugama, pažljivo prate različite vremenske kategorije i pratiće vreme po različitim aktivnostima, projektima i klijentima.
Ovi podaci, jednom prikupljeni, mogu biti izuzetno korisni u sledećem ciklusu planiranja i priprema novih projekata. Nijedna uspešna kompanija nije poznata po nedostatku organizacije, neposloženim prioritetima i rasipanju vremena ili radnih sati. Dosledno praćenje radnog vremena može doprineti donošenju dobrih poslovnih odluka.
Trend br. 3: Fleksibilni oblici rada (rad na daljinu, fleksibilno radno vreme, projektni terenski rad itd.) čini potrebu za praćenjem i analizom aspekata radnog vremena još većim faktorom kada govorimo o učinkovitosti donošenja dobrih poslovnih odluka.
Hollywood je od početka zadržao svoju projektno orijentisanu, organizovanu strukturu, što znači da se najbolji filmovi stvaraju zajedničkim snagama najboljih i najkreativnijih pojedinaca – stručnjaka u svojim oblastima. Nakon završetka filma projektna grupa se rastvara na atome.
Isto važi i za svemir, ako posmatramo u odnosu na odgovarajući vremenski okvir. Crne rupe snažnom centripetalnom silom uvlače sve oko sebe u sebe, a zatim, u određenom trenutku, eksplodiraju. Ovaj "veliki prasak" ih raznosi centripetalnom reverzibilnošću, što znači da čestice lete u svim smerovima. Kompanije sve više ulaze u fazu u kojoj veze koje postoje između zaposlenika i kompanije svakim danom sve više popuštaju.
Pojedinci žele autonomiju, a oni koji su specijalizovani u svojim nišnim područjima mogu, putem interneta, ponuditi svoje veštine bilo kome u svetu. Rezultat je mnoštvo frilensere koji žele sami da upravljaju svojim radnim vremenom. Naše rešenje za evidenciju radnog vremena koje se zasniva na praćenju radnog vremena po projektima izvrsno odgovara na ovaj izazov.
Trend br. 4: Kompanije zapošljavaju sve više frilensera. Ipak, uspešna saradnja i upravljanje projektima takođe zahtevaju prikladne alate, što uključuje platformu za projektno praćenje radnog vremena.
Pandemija virusa COVID-19 preokrenula je mnoge ustaljene obrasce i otvorila prilike za promene, vesnike nove ekonomije. Jedna od takvih promena je i - beskontaktnost. O trendu beskontaktnog poslovanja može se raspravljati na dva nivoa –»bliska« beskontaktnost znači da se mnoge funkcije već sada mogu obavljati i prekomobilnog telefona (omogućavanje beskontaktnog izbora katova u liftu, evidentiranje radnog vremena po dolasku na radno mesto, beskontaktno otvaranje vrata itd.)
Drugi nivo beskontaktnosti je »udaljenost«, što podrazumeva da se sastanci i sve ostale radne aktivnosti sada mogu obavljati od kuće, odnosno s bilo kog mesta koje ima pristup internetu. Mnoge globalne organizacije širom sveta koristile su ovaj pristup još i pre pandemije, dok su ostali prihvatili ovaj pristup kao samorazumljiv i kao standard gotovo preko noći.
Mnoge kompanije omogućavaju rad od kuće, pod uslovom da priroda posla to dopušta – što znači da fizički kontakt nije bitan za obavljanje posla.
Trend br. 5: Beskontaktna tehnologija ispunjava potrebu za većom sigurnošću, srećom i zdravljem zaposlenika te je orijentisana na održivost. Moderna radna mesta dopuštaju rad od kuće, a poslovni prostori izgrađeni su tako da se fizički kontakt svede na najmanju moguću meru, čime se smanjuje mogućnost infekcija.
Uz sve tektonske promene koje se događaju svuda oko nas, poslovna i tehnološka revolucija može se videti i u oblasti praćenja i upravljanja radnim vremenom. Proces evidentiranja i praćenja radnog vremena prolazi kroz duboku digitalnu tranziciju koju donose internet, mobilna telefonija i nove ID tehnologije. Papirnate, a potom i plastične kartice sa zidnim terminalima decenijama su bile omiljena oprema i standard, a sada se klijenti okreću prema korišćenju mobilnih telefona u svrhu evidentiranja radnog vremena.
Osim toga, povećava se i mobilnost korisnika rešenja, za evidenciju radnog vremena, što se odnosi na terenske prodavce i radnike u skladištima i vozače kamiona. U budućnosti možemo očekivati da ćemo biti automatski prepoznati na određenim lokacijama i tako će biti zabeležen dolazak i odlazak s radnog mesta. Na taj način će se postići dodatna automatizacija evidencije radnog vremena i lokacija prijave.
Trend br. 6: ICT podrška poslovnim funkcijama migrira u cloud koji omogućava dalju automatizaciju i integraciju poslovnih aktivnosti, uz značajno poboljšan pregled i korisničko iskustvo za korisnike.
Španski radnici u Deutsche Bank podneli su tužbu Evropskom sudu pravde (predmet C-55/18 Federación de Servicios de Comisiones Obreras (CCOO) / Deutsche Bank). Sud je ocenio da nepostojanje rešenja evidencije radnog vremena onemogućava objektivno i pouzdano utvrđivanje koliko je ko od zaposlenih zaista radio.
U praksi nedostatak takvog rešenja onemogućava radnicima ostvarivanje svojih prava, te stoga, kako bi osigurale puni opseg prava iz Evropske direktive o radnom vremenu, države članice Evropske unije moraju da nametnu kompanijama obvezu uvođenja sustava za evidenciju radnog vremena.
Države članice imaju obvezu da utvrde konkretna pravila u pogledu uvođenja evidencije radnog vremena i da, ako je potrebno, uzmu u obzir specifičnosti svakog sektora ili posebne slučajeve koji proizlaze iz veličine kompanije.
Očekuje se da će te promene uticati na preciznije evidentiranje i zaštitu radnika, a inspektorima će pomoći u praćenju i proveravanju mogućih prekršaja.
Zadnjih decenija evidencija radnog vremena često se doživljavala kao simbol kontrole nad zaposlenima. Danas bi se moglo reći da evidencija radnog vremena donosi koristi i za upravu i za radnike. Upravo zato Evropska unija zagovara veću preciznost u praćenju dolazaka, odlazaka i drugih događaja za vreme radnog vremena, ne samo u svrhu kontrole radnika, već radi ispravnog procenjivanja radnog vremena, a pre svega radi smanjenja grešaka.
Precizna evidencija radnog vremena omogućava, na primer, poštovanje prava radnika u pogledu maksimalnog radnog vremena, prava na dnevne i nedeljne odmore i pravično nagrađivanje pojedinih kategorija radnog vremena, kao što su prekovremeni radni sati i noćne smene, kao i rad vikendom i praznično radno vreme.
Trend br. 7: Evidencija radnog vremena postoji već više od 30 godina. U prošlosti je to često bio simbol kontrole nad radnicima. Danas, i sa zakonodavnog stajališta, praćenje radnog vremena osnažuje prava radnika, uspostavlja uravnoteženu poziciju i povećava motivaciju za efikasnošću s ciljem postizanja boljih rezultata u kraćim vremenskom razdoblju.
Konačni rezultat svih trendova: praćenje radnog vremena nekada je bilo u potpunosti u rukama HR/administrativnog sektora, no napredak tehnologije i organizacije doveo je do ere »samoupravljanja«. Povjerenje i autonomija temeljne su vrijednosti koje promiču mnoge uspješne organizacije, povećavajući održivost i napredak bez prevelike administracije. Unatoč tome, svijet, naravno, nije crno-bijeli i svakom slobodnom sustavu su potrebni određeni regulatorni okviri.
Potreba za takvim zajedničkim pravilima često je pronašla svoj put u kolektivnim ugovorima i internim politikama radnog vremena koje su kreirale pojedine tvrtke. To omogućuje izbjegavanje neorganiziranosti i netransparentnosti. Istodobno, time se izbjegavaju rizici potencijalno uzrokovani inspekcijskim posjetama jer politike i sustavi evidencije radnog vremena dokazuju usklađenost s propisima u ovom području.
Svi zaposlenici koji imaju pristup internetu dobit će korisničko ime i poveznicu za postavljanje lozinke putem e-maila, čime će dobiti novu funkcionalnost, svojevrsnu »osobnu nadzornu ploču« koju će redovito koristiti za transparentan pristup pregleda odrađenih radnih sati, odsustava te pregled odobrenih i odbijenih zahtjeva za godišnjim odmorima. Zaposlenici koji nemaju pristup internetu mogu pristupiti tim podacima na ulazima u tvrtku pri dolasku ili odlasku s posla.
Početni zadatak voditelja kadrovske evidencije je unijeti u sustav za evidenciju radnog vremena popis zaposlenika, kao i potrebna pravila i kategorije radnog vremena. Na taj način, evidencija radnog vremena se provodi u skladu s unaprijed definiranim pravilima. Ova pravila o radnom vremenu i podaci mogu se unositi i uređivati ručno, uz korištenje skupnih unosa ili uvezeni iz postojećih sustava. Kod malih poduzeća, one su najčešće u obliku Excel tablica.
Rad u većim organizacijama u pravilu je organiziran kroz definiranje različitih odjela i hijerarhijskih odnosa. To omogućuje da se autorizacijske sheme dodijele pojedinačnim korisnicima. Direktori ljudskih resursa obično imaju širu razinu ovlasti, što olakšava izradu rasporeda rada i odobravanje godišnjeg odmora zaposlenicima koji su u njihovoj nadležnosti.
Trend br. 8: Glavna unutarnja motivacija pojedinaca je autonomija i zato je ključno uspostaviti trend povjerenja u zaposlenike, pretvarajući ih u učinkovite menadžere vlastitog radnog vremena.
Svako rešenje koji ima za cilj doneti neku vrednost organizaciji ima skup funkcija koje obavljaju određene zadatke (eng. Jobs To Be Done). Taj skup zadataka trebalo bi da bude definisan za svako rešenje koje se implementira, uključujući i rešenje za evidenciju radnog vremena i prisustva zaposlenih.
Pre nego što skrenemo pažnju na ključne zadatke, istaknimo malu razliku između ova dva pojma koji se obično koriste kao sinonimi:
Na evidenciju radnog vremena odnosi se:
Upravljanje radnim vremenom podrazumeva:
Savremeno rešenje za praćenje i evidentiranje radnog vremena mora biti jednostavan, pristupačan i prilagodljiv različitim zahtevima. Različita radna okruženja i metode rada zahtevaju efikasna rešenja koja se nakon uspešne implementacije implementiraju, a istovremeno omogućavaju menadžmentu i sektorima HR-a da u potpunosti automatizuju evidenciju radnog vremena i obračune plata.
Ova vrsta automatizacije štedi vreme koje se može utrošiti na optimizaciju drugih procesa, što nam omogućava da potrošimo više energije i vremena na strateški relevantna područja kao i na pravu viziju kompanije. Ukratko, na sve nedoumice koje bi neko mogao imati u vezi s uvođenjem rešenja evidencije radnog vremena može se delimično odgovoriti odabirom user-friendly rešenja koje ne zahteva dodatne napore i otklanja nepotrebni ručni unos i administraciju.
Zato je važno bliže pogledati mogućnosti u našim rešenjima koja će vam omogućiti razumevanje svih aspekata i funkcionalnosti evidencije radnog vremena i prisustva, kao i odabir rešenja koje uistinu odgovara vašim potrebama.
Špicina rešenja nude širok spektar načina evidentiranja radnog vremena s fleksibilnim opcijama u praćenju događaja (dolasci, odlasci, poslovna putovanja, pauze za ručak…) na nekoliko uređaja. Često odabir rešenja diktiraju priroda posla i oblasti u kojima organizacija radi.
Često korišćene opcije evidencije radnog vremena i prisustva naših kupaca su:
Zone Touch terminal je vrlo popularno rešenje za evidenciju, on je funkcionalno i ergonomski prilagođen svakodnevnoj upotrebi. Reč je o kompaktnom uređaju koji se nalazi na ulazima mnogih kompanijai. Takva lokacija omogućava svim zaposlenima da intuitivno ulaze i izlaze s posla, minimizujući preskakanje događaja.
Korišćenjem terminala za evidenciju radnog vremena otklanja se potreba za pristupom internetu ili mobilnoj aplikaciji, što je, pogotovo u industrijskim okruženjima čest zahtev. U većini slučajeva terminal će imati svoj pristup internetu i prosleđivaće svaki događaj u rešenje, pružajući zaposlenom trenutni status njegovog/njenog radnog vremena.
U slučaju kvara na internetu terminal vodi zapisnik svih evidentiranih događaja i prosleđuje ga u rešenje čim se veza uspostavi. Zone Touch podržava različite tehnologije RFID kartica i može se povezati s drugim perifernim uređajima putem USB-a ili Bluetooth-a, npr. spoljašnji čitač kartica, biometrijski čitač ili membranska tastatura. To nam omogućuje da osiguramo kontrolu pristupa za evidenciju vremena i prisustva.
Online prijava radnog vremena popularan je izbor jer mnogi zaposleni u današnje doba svoj posao obavljaju na računaru. Ova vrsta evidencije vrlo je prikladna za kancelarijska rešenja, kao i za rad od kuće. Evidencija rada i prisustva se takođe može ograničiti na određene IP adrese. Naša aplikacija je napravljena dovoljno inteligentno da ponudi tastere za događaje koji će najverovatnije biti potrebni vašem trenutnom statusu.
Obično će kompanija imati politiku radnog vremena s pravima i odgovornostima u vezi sa vremenskim tablicama. Interfejs aplikacije se prilagođava potrebama svakog zaposlenog – neki će moći da uređuju unose i dostave informacije koje nedostaju, neki će moći da podnesu samo zahteve za odsustvo, a neki će samo pregledati svoj dnevnik radnog vremena.
Dalje, online aplikacija menadžerima pruža nekoliko drugih funkcija. Oni mogu pregledati i uređivati satnice zaposlenih, odobravati odmore u kalendaru i stvarati razne izveštaje. Na slici ispod je šematski prikaz internet aplikacije dostupne putem običnog pregledača, a koja radnicima omogućava unos početka, kraja i pauze u radu (ručak, izlasci s posla) sa samog radnog mesta.
Mobilna aplikacija brzo preuzima glavnu ulogu u evidenciji vremena i prisustva. Trend je jasno vidljiv kod korisnika Špica sustava za evidenciju – više od polovice korisnika svoje radno vrijeme prati putem mobilne aplikacije.
Ova tehnologija donosi mnoge prednosti, okrećući beleženje vremena i posećenosti. Mobilni telefon preuzima ulogu identifikatora, satnog uređaja i komunikatora, sve u jednom. U praksi to znači da
Ulogu središnjeg uređaja za prijavljivanje može preuzeti i Android tablet ili pametni telefon. Ova metoda je posebno prikladna u dinamičnim radnim okruženjima kao što su gradilišta na kojima radnik želi da zabeleži događaje/prisutstvo hodajući ili stojeći među svojim kolegama.
U tu svrhu Špica nudi specijalizovani Android uređaj, ali se može koristiti i pametni telefon ili Android tablet koji se danas može kupiti u bilo kojoj prodavnici telefona. Naravno, pre kupovine potrebno je proveriti kompatibilnost uređaja.
Sada kada smo upoznati sa raznim uređajima za evidenciju radnog vremena pogledajmo ko su tipični korisnici ovih sustava (zavisi od područja i poslovnog okruženju):
Evidencija rada i prisustva ima neke tipične događaje koje ćemo ovde navesti. Pojedinačnim tasterima na uređaju za prijavljivanje mogu se dodeliti različiti događaji. Korisnici Špicinog rešenja obično će koristiti sledeće:
Automatski događaj znači da će rešenje odabrati odgovarajući događaj s obzirom na raspored i podatke dostupne u rešenju.
Špicino rešenje evidencije radnog vremena je intuitivno i prilagodljivo. Pravila se mogu definisati za jednostavno evidentiranje vremena i prisustva u celoj kompaniji ili se mogu rasporediti tako da odgovaraju pojedinim sektorima i radnicima. Takođe je moguće implementirati automatska pravila, zakazivanje radnika na osnovu njegovog/njenog vremena dolaska.
Prilikom postavljanja pravila može se sve odrediti; od praćenja plaćenog vremena, pauze za ručak, kratkih izlazaka i praćenja prekovremenog rada. Zbog interaktivnog kalendara, jutarnje, poslepodnevne, vikend i druge smene mogu se unaprjed pripremiti i dodeliti radnicima.
Planiranje radnog vremena može biti vrlo detaljno, što znači da možete izraditi detaljne, pojedinačne rasporede zasnovane na nekom određenom periodu. Ako su vaše smene redovnije možete dopustiti softveru da odredi pravila i intervenisati samo kada su potrebne promene, poput promene rasporeda za vikend itd.
Prijavljivanjem radnici komuniciraju svoj trenutni status, što znači da je uvek dostupan ažuran pregled statusa svih zaposlenih. Status radnika (rad na daljinu, u kancelariji, na poslovnom putu ili na odmoru) može se brzo proveriti putem weba ili mobilne aplikacije.
Kada se definišu tačke prijave – terminalna mesta ili dozvoljena mesta za merenje vremena putem pametnog telefona – mogu se pregledati i lokacije zadnje prijave.
Naravno, rešenje ne prati korisnike u realnom vremenu. Ovo nije špijunska oprema dizajnirana za vršenje kontrole i širenje zle volje, već samo prikazuje lokaciju i vreme poslednje poznate prijave, a istovremeno obaveštava korisnike o statusu zaposlenog – prisutan, radi od kuće, na pauzi itd.
Svi zaposleni imaju informacije o prisustvu svojih saradnika, kad se zna ko je na poslu, ko je odsutan znatno se olakšava situacija u firmi.
Prvo, rešenje se isporučuje s popisom radnika koji se zatim dele na sektore sa svojim šefovima. Popis zaposlenih može se uvesti putem Excel tablice ili uz pomoć čarobnjaka u aplikaciji.
Prilikom unosa/uvoza podataka utvrđuje se i kvota prošlogodišnjeg i ovogodišnjeg odmora. Takođe se može uvesti tekuće stanje sati sa evidencijom postojećih satnica iz drugih rešenja. Radnici se tada dele na sektore i biraju se šefovi – što znači da će postojati korisnici kojima su dodeljena veća prava odabirom uloge »šefa« ili menadžera.
Šefovi sektora odobravaju izostanke u svojim sektorima, što je olakšano prikazom kalendara gde su svi izostanci i njihovo preklapanje jasno vidljivi. To je posebno korisno kod upravljanja odmorima, a zaposleni će u slučaju odbijanja dobiti e-mail s komentarom. Voditelj stoga može brzo obavestiti radnika da npr. planira svoj odmor nedelju dana kasnije.
Ako je potrebno, mogu se odrediti i odgovorne lica za same šefove, usko odražavajući hijerarhiju kompanije u aplikaciji./// Da bi se zadržala hijerarhija kompanije u aplikaciji, po potrebi je moguće odrediti i odobravaoce odsustva za same šefove.
Kada prvi put uđete u aplikaciju ona već sadrži različita odsustva i više različitih kategorija vremena, kao što su fizičko prisustvo, službeni put, rad od kuće, užina i neplaćeno prisustvo. Sistem samostalno broji i praznične bonuse, rad nedeljom i noćne smene.
To znači da sistem možete početi da koristite uporabljati bez dodatnih podešavanja. Kao podrazumevano je podešeno da zaposleni rade 8 sati dnevno od ponedeljka do petka, a to podešavanje možete lako prilagoditi na nivou cele kompanije, sektora ili pojedinca. Zatim sistem različite vrste plaćanja i kategorija vremena obračuna samostalno. Tako saradniku za dan odmora samostalno unese 8 sati u kategoriju odmo za taj dan, za period celog meseca, pa te podatke samostalno sabere i tako pripremi sve za obračun plata.
Po potrebi možete definisati svoje kategorije vremena zahtevnijim pravilima ili čak svoje događaje, kao što su rad na različitim projektima, zadacima, radnim mestima ili mašinama.
Možete prilagoditi i kom delu dana se prisustvo računa plaćeno vreme i pripremite različite rasporede sa različitim pravilima. Plaćeno vreme recimo možete podesiti od 7.00 do 15.00 h za prepodnevnu smenu, a prisustvo pre i posle tog sata se beleži kao neplaćeno i kasnije ga možete preneti u prekovremeni rad.
Možete pripremiti i proizvoljan broj pravila za različite izmene i različite zaposlene. Svaka grupa pravila sadrži i svoje brojalče koje možete ograničiti na određene dane, sate i kategorije vremena. Tako možete pripremiti za svoje vrste plata, recimo noćni rad za praznik koji se računa samo ako je zabeleženo više od 4 sata prisustva.
Za sistem evidencije radnog vremena je izuzetno važno što omogućava izvoz podataka, jer se oni najčešće koriste za brži obračun plata.
Važno je i da korisnik brzo lako pristupa izveštajima koji su mu potrebni u datom trenutku – najčešće je to potrebno prilikom obilaska inspekcije ili za interne analize trendova prisustva, odsustva i prekovremenog rada.
U All Hours-u su na raspolaganju unapred postavljena podešavanja, koja na dnevnom ili mesečnom nivou nude pregled prikupljenih podataka. Tako vidimo sate plaćenog i neplaćenog prisustva, sate raspoređene prema različitim tipovima odsustva, detalje o vremenu registracije, stanje salda sati, prekovremenih sati i slično.
Izveštaje možete prilagoditi i dodatnim filterima i stupcima, kao i sačuvati svoje kopije, tako da su kasnije uvek na raspolaganju.
Za bržu pripremu plata na raspolaganju je poseben izvoz, gde vrstama plata podesite šifre, koji se slažu sa šiframa u platnom programu. Podesite i detalje formatiranja podataka i tako se pobrinite da se podaci u platni program zaista uvoze jednim klikom.
Pošto All Hours zna da obračunati razne oblike rada, prekovremenog rada, odsustva i dodataka, to znači da krajem meseca podatke samo prenesete u plate. A po potrebi All Hours podržava i programsko povezivanje preko API interfejsa, što znači da se podaci iz jednog sistema u drugi mogu prebaciti sasvim automatski.
Prilikom odabira dobavljača cena je, naravno, bitan faktor. U ovoj oblasti naš CLOUD/SaaS ima veliku prednost – to nije investicija, već pretplata koja se može fleksibilno prilagoditi vašim trenutnim potrebama i otkazati u bilo kom trenutku, što je velika prednost u ovim turbulentnim i nelikvidnim vremenima.
Naravno, kvalitet usluge, iskustvo i kvalifikacije pružaoca usluga takođe su od velike važnosti. Za svojih 35 godina prisustva na tržištu rada i kontrole pristupa, Špica je u ovoj niši uspela da razvije kompetencije koje nemaju premca u Europi, što je priznala i hvaljena analitička kuća Gartner koja nas je uvrstila u svoj godišnji Tržišni vodič svetskih pružalaca usluga u WFM-u.
Danas su lične karte uvelike zamienjene pametnim telefonima sa funkcijama ID kartica, terminala i komunikacijskih jedinica koje prosleđuju podatke u infrastrukturu Cloud sistema. Softver se kontinuirano ažurira u malim serijama promena koje su jedva primetne od strane krajnjeg korisnika, s korisničkim interfejsom koji pruža intuitivno iskustvo. Upravo ova Špicina rešenja objedinjuju sva najnovija tehnološka rešenja.
U svetu postoji preko 3.000 kompanija sa ukupno više od milion korisnika koji dnevno prate događaje na našim rešenjima. Shvatamo da je to velika odgovornost. To nas je dovelo do uspostavljanja standarda ISO27001, odabira platforme Microsoft Azure i sticanja prestižne titule POTYA - Microsoft Partner Of The Year Award.
Uz ovo strateško partnerstvo s Microsoftom, proslavljeno zajedničkom studijom slučaja, izgradili smo i blisku stratešku saradnju sa SAP-om, najvećim svetskim ponuđačem ERV rešenja. Sertifikovani smo od strane oba partnera i navedeni smo na njihovom tržištu, što znači da naša rešenja možete kupiti direktno u Microsoftu.
U vreme distribuiranih organizacija, višejezičnost je velika prednost, što naše rešenje standardno uzima u obzir. Špica ima svoje kompanije u regionu, zajedno sa partnerskim kompanijama širom svieta, a uz njihovu pomoć aplikacija je prevedena na neke od najpopularnijih stranih jezika. Popis jezika se stalno širi.
Svaki korisnik sam ili uz pomoć administratora može postaviti aplikaciju na svom jeziku po izboru, pa tako različiti radnici u istoj kompaniji mogu koristiti nekoliko različitih varijanti svog jezika. Te se tako jedan centralni sistem može koristiti za pokrivanje čitavih multinacionalnih skupina.
Kompanija Špica International sertifikovana je ISO27001, a status se kontinuirano održava i potvrđuje službenim SIQ procenama na godišnjem nivou. Sertifikat osigurava da imamo mere za zaštitu podataka i politike upravljanja. Naše rešenje za evidenciju radnog vremena sadrži softverska rešenja koja omogućavaju zaštitu od neovlašćenog pristupa i korišćenja prikupljenih podataka, čime se osigurava kontinuirano smanjenje rizika.
U skladu sa važećim EU zakonodavstvom o zaštiti podataka (GDPR, tj. Opšt uredba o zaštiti podataka), ŠPICA Int. obrađuje podatke o ličnosti, a ko god koristi naše usluge u Cloudu upravlja ličnim podacima.
Sertifikat ISO27001 se takođe proširuj e na platformu Microsoft Azure koju koristimo za naše usluge i za čuvanje naših podataka.
Ako želite da uvedete evidenciju odmah i bez odgađanja, možete dobiti besplatan set Excel šablona za evidenciju radnog vremena. To će vam dati malo vremena za razmišljanje, a možete isprobati i naše savetodave radionice koje će doprineti internoj koordinaciji i pripremiti kvalitetnu politiku planiranja radnog vremena i prisustva.
Sledeći korak koji možete odmah primeniti je Excel timesheet. Prilog uključuje paket raznih Excel šablona koje možete izabrati prema vašim potrebama . Umesto Excel šablona neki klijenti će jednostavno opremiti svoju web stranicu linkom ka našem kalkulatoru za evidenciju radnog vremena.
No, naravno, brzo će se pojaviti želja za poboljšanjem ovih manualnih tablica, s ciljem smanjenja grešaka i količine administrativnih poslova, a u posljednje vrijeme i sve popularnije kategorije rada od doma.
Uprava želi izveštaje koji su ažurni, a sektor za ljudske resurse želi da vidi automatske prenose zbirnih podataka u softver za obračun plata. Kompanije će pre ili kasnije odlučiti prvo isprobati i formalno se pridružiti modernoj aplikaciji za evidenciju radnog vremena i time značajno pojednostaviti poslovanje i povećati mobilnost i produktivnost zaposlenih.
Pročitajte više: Aplikacija za sat - Kako odabrati najbolju za svoju tvrtku?
Našoj aplikaciji se može pristupiti bez ikakvih drugih obveza, a klijenti je mogu temeljno isprobati, i uz pomoć našeg savetnika iz call centra. Ostaje nam ključna dilema: kako naše multifunkcionalno rešenje, izgrađeno na 35-godišnjem iskustvu u evidenciji radnog vremena i prisustva, učiniti dovoljno jednostavnim i razumljivim da uveri i najosnovnije korisnike da ga isprobaju, steknu osnovno razumevanje u kratkom vremenu i počnu ga intuitivno koristiti bez potrebe za obimnom obukom ili prelaskom na stranice priručnika.
U tu svrhu softver je opremljen vodičima koji softverski uvode u pojedine faze i omogućavaju vam postavljanje početnih podešavanjai i početak korišćenja aplikacije odmah. Neka podešavanja će već biti postavljena na zadate vrednosti i mogu se prilagoditi prema potrebi.
Kasnije, kada korišćenje rešenja s njegovim osnovnim podešavanjima postane prirodno, možemo pokušati da optimizujemo njegovu upotrebu zajedno, otići na naprednija podešavanja ili dodatno prilagoditi rešenje vašim specifičnim zahtevima.
Naravno, ikona chata je uvek tu, gde možete započeti razgovor ili razmeniti poruku sa jednim od naših konsultanata, ili možete pročitati najčešća rešenja koja traže naši kupci – https://faq. allhours.com/hr/
Ljudi reaguju na različite načine kada im uredski službenik priđe i ponudi svoju pomoć. Neki samo žele u miru da pogledaju proizvode, donoseći odluku bez pomoći i bez sporednog mišljenja, dok će drugi rado prihvatiti neki savet, jer službenik poznaje aktuelne trendove i ponudu i može efikasno pronaći nekoliko mogućih kombinacija za kupca.
Izbor ostaje isti u našoj ponudi:
Svaki sastanak za demonstraciju dolazi u kompletu sa zapisnikom od konsultanta koji vam se kasnije šalje e-poštom. Zapisnik sadrži kratak dopis sa razmatranim tačkama, materijalima, potencijalno i snimku susreta, ako želite ponovno na miru da prođete sve. U pravilu će dopis takođe uključivati sledeću temu o kojoj će se razgovarati, zajedno s datumom i vremenom sledećeg sastanka.
Nakon što odaberete i pretplatite se na naše usluge, naš centar za korisničku podršku Vam uvjek stoji na usluzi. Intercom, naše rešenje za razmenu poruka i siguran kontakt s našim konsultantima u stvarnom vremenu dostupan je u aplikaciji u svakom trenutku.
Takođe objavljujemo SPICA Time&Space mesečni newsletter kojim se klijenti informišu o svim novostima, primerima korisničkog iskustva iz različitih oblasti, kao i proaktivnim ažuriranjima o mogućim zakonskim izmenama i njihovim različitim rešenjima.
U nastavku je navedeno sedam projektnih oblasti u postavljanju Špicinog rješenja za radno vrijeme i prisutnost. Idealan scenarij bio bi proći kroz sve ovo, ali to je retko slučaj u praksi.
Neke od koraka potrebno je izvesti na samom početku, a neke na kraju perioda. Povremeno bismo se takođe vratili na određeni korak i optimizovali relevantne postavke nakon što se rešenje stabilizovalo.
Nakon dva-tri meseca korišćenja aplikacije, jasnije ćete razumeti kakvo izveštavanje odgovara pojedinim korisnicima, koje događaje takođe treba (clockovati) prijaviti i kako optimizovati korisnička podešavanja. Početna podešavanja su tu da bi se rešenje ukorenilo i stabilizovalo. Pogledajmo sedam osnovnih oblasti:
Korisnici
Prava
Rasporedi
Tačke takta
Recenzije
Izveštaji
Produženje pretplate
Prilikom odlučivanja o investiranju ili pretplati na rešenje za evidenciju radnog vremena, kako bi opravdali ulaganje logično je izračunati uštede koje bi rešenje donelo. To je posebno važno za menadžment koji će biti u mogućnosti vidjeti konačni rezultat, što olakšava donošenje odluke.
Tri ključne oblasti koja donose konkretne uštede su povećanje produktivnosti zaposlenih, smanjenje administrativnih troškova i smanjenje grešaka. Naravno, moderna rešenja sa sobom donose i sve vrste »mekih« ušteda – izrazito heterogeno i fleksibilno radno vreme današnjice, koje se prilagođava specifičnim potrebama zaposlenih, uvlači i uključuje afilijaciju najboljih talenata u raznim poslovima, što zauzvrat ima pozitivan uticaj na vitalnost i dugovečnost kompanije.
Evidencija vremena i prisustva donosi »konkretne« uštede u nekoliko oblasti delovanja:
Pridružite nam se na 14-dnevnom putovanju kroz analizu, planiranje, implementaciju, isprobavanje i odlučivanje o prikladnosti rešenja evidencije radnog vremena i prisustva. Putovanje ima pet etapa koje možete proći sami ili uz pomoći našeg savetnika na putu, kako biste s lakoćom došli do cilja.
Unosom svoje e-pošte u formular ispod pridružićete se e-mail kursu koji je osmišljen kako biste stekli sva potrebna znanja za postavljanje savremenog rešenja evidencije radnog vremena, koji se u roku od 14 dana može temeljno isprobati. Na kraju, možete prezentovati svojim kolegama i predati donosiocima odluka u vašoj kompaniji.
Sled e-mailova provešće vas kroz ključne osnovne oblasti koje treba razmotriti kako bi rešenje funkcionisalo za zaposlene i menadžment, uvodeći red u tipično zahtevno odeljenje za ljudske resurse.
Redosled od pet koraka u procesu:
Svaki korak je opremljen dodatnim materijalima, (s više znanja) ako postoji interes za određenu temu. U slučaju da niste zainteresovani možete preskočiti korak i pripremiti se za sledeći.
Nakon uspešnog probnog razdoblja, uz podršku popisa ključnih funkcija za projekat, ponudićemo vam i pomoć u obliku šablona za prezentaciju i argumentaciju ROI-a, ako je vaš zadatak da informišete menadžment/upravu o predviđenim poslovnim rezultatima i donošenju odluke o pretplati.
Zaključimo ovu priču uvođenjem još jednog poslovnog trenda. Ako je efikasnost ključna na mnogim poljima (i oblastima), čini se da takmičarska pobeda malo više zavise od fleksibilnosti i agilnosti. Agilni manifest koji se sastoji od dole navedenih tačaka glavna je Špicina mantra i kontekst u kom gradimo svoja rešenja:
Dopustite nam i da vam pomognemo da razvijete veću agilnost uz pomoć najsavremenijeg rešenja evidencije radnog vremena i prisustva
Rešenje evidencije radnog vremena može obavljati nekoliko funkcija u kompaniji: Olakšava administrativne operacije. Pomaže u prikupljanju transparentnijih podataka o korišćenju vremena. Štedi vreme i smanjuje greške na platnom spisku. Evidencija radnog vremena je zakonski propisana, ali uglavnom automatizuje određene ključne procese, što na kraju krajeva cene i zaposleni, sektor za ljudske resurse, kao i menadžment.
Oba modula – Time and Attendance, kao i Employee Timesheet Management – dio su istog homogenog sustava za upravljanje radnim vremenom zaposlenika i usko su povezani. Modul Time and Attendance se bavi uspešnim praćenjem događaja koji se beleže, kao što su dolazak, odlazak, pauza za ručak, poslovni izlazak… Employee Timesheet Management je upravljanje, planiranje, izveštavanje, analiza i integracija s drugim pozadinskim rešenjima, kao što su evidencija ljudskih resursa i obračun plata.
Rešenje All Hours podržava sve najnovije oblike rada, kao što su rad od kuće, distribuirani rad, skraćeno radno vrieme itd. Sustav takođe omogućava evidenciju radnog vremena i prisustva za spoljne saradnike, kao što su frilenseri i studenti. Koncept fleksibilnog rada omogućava kompaniji brzo i elastično prilagođavanje na sve nove oblike rada koji privlače i angažuju najperspektivnije talente u različitim poslovima – srcu konkurentnosti kompanije.
Usluga All Hours se može koristiti odmah, bez velikih ulaganja unaprijed, s uslugama koje rade u oblaku uz mjesečnu ili godišnju pretplatu. Jednostavan i intuitivan softver omogućuje da se cijeli proces postavljanja i implementacije sustava na daljinu provede u besplatnom probnom razdoblju od 14 dana. Prednost sustava temeljenog na oblaku u odnosu na »on-prem« je i to što implementacija na daljinu u prosjeku traje 1 do 2 dana, dok za klasična rešenja može trajati tednima i mesecima.
Naravno. Zaposleni takođe mogu koristiti svoje mobilne telefone, web pretraživač ili zajednički interfejs na Android tabletu. Sve metode se mogu proizvoljno kombinovati. Dostupan je i API interfejs koji omogućava korišćenje uređaja drugih davaoca za prikupljanje podataka, npr. POS registri, ručni terminali, samouslužni terminali itd.
Rasporedi, smene i sheme jedna su od najvažnijih ključnih prednosti Špicinog softvera, pružajući rešenju osnovne funkcije rasporeda, što je od vitalnog značaja za optimalnu i pravednu raspodelu i raspored radnog vremena. Različite vrste smena (jutarnje, popodnevne, noćne, vikend) se mogu postaviti, obračunati s raznim dodacima i planirati u jednostavnom kalendaru.
All Hours je prilagodljivo rešenje s potpunim funkcionisanjem u jednostavnim okruženjima, kao i mogućnošću prilagođavanja okruženjima sa stotinama ili čak hiljadu zaposlenih. Naši konsultanti će Vam pomoći da optimizujete rešenje na najbolji način i izvučete iz njega onoliko koliko vam on može dati.
Zahtevi, odobravanje i praćenje izostanaka jedna je od ključnih funkcija u Špicinim rešenjima, koja uveliko pojednostavljuje administrativne operacije. Zaposlenici sami mogu podnijeti (digitalne) prijave za sve vrste izostanaka: dopuste, bolovanja, službena putovanja itd. Kada voditelji odobre ili odbiju prijavu, zaposleni dobijaju obaveštenje putem e-maila. Rešenje individualnog odsustva takođe koristi brojače, čineći akumulirano vreme po satu uvek dostupnim za korištenje u izveštajima ili prilikom izvoza podataka u obračun plata.
Jednim klikom na vaš mobilni telefon dobićete popis svih saradnika u vašem timu zajedno s njihovim statusom prisutnih koji rade od kuće, kasne ili su na odobrenom odmoru. S tim informacijama možete planirati svoje i njihove aktivnosti, kao i organizovati potencijalne smene.
Svaki događaj ima lokaciju koja je takođe prikazana na popisu posećenosti. Tako ćete uvek znati gde se trenutno nalaze i kada/gde su ušli.
Pravila u evidenciji vremena i prisustva određuju se početnim podešavanjima, a aplikacija će tada automatski napraviti zbir utvrđenih vremenskih kategorija, odnosno dolazak i izostanak. Tipične kategorije se biraju kao zadate: Plaćeno vreme – redovni rad Prekovremeni Praznici i slobodni dani Odmori (godišnji, posebni, studijski, roditeljski) Bolovanje Pauze za ručak Rad na daljinu Kratki odmori Dnevni raspored sati Pravilo obveznog prisustva (nisam sigurna šta je ovo) Stanje/saldo sati. Možete definisati vlastite vrste plaćanja, odsustva, događaje i vremenske kategorije. Ovo će uskladiti konačan proračun s profilom vaše kompanije, kao i softverom koji se koristi za obračun plata.
Svaki zaposleni može proveriti svoj status odmora na određeni dan. Administratori i šefovi takođe mogu pregledati ovu informaciju u obliku izveštaja za celu kompaniju ili nekoliko sektora odjednom.
Prilikom beleženja događaja svaki zaposleni će videti i svoj saldo sati, što znači da će obično primetiti greške istog dana i reagovati u skladu s tim. To pomaže u izbegavanju haosa na kraju meseca kada bi se takve greške gomilale. Koristeći web ili mobilnu aplikaciju zaposleni može proslediti svoje netačne/pogrešne podatke o prijavi, a šefovi jednostavno daju svoje odobrenje. Zaposlenima se može dopustiti da unose informacije o prijavi bez odobrenja koje nedostaju, ili se ova funkcija može u potpunosti zaključati, a upravljanje evidencijom prepustiti šefovima i drugim administratorima.
All Hours nudi široku lepezu prilagodljivih izveštaja. Rešenje sadrži predloge za različite izveštaje (dnevne, nedeljne, mesečne) koji sadrže podatke o pohađanju, prekovremenim, statusima odmora i izostancima. Izveštaje možete najpre pregledati u svom pregledaču, prilagoditi ih dodatnim stupcima i filterima, a zatim prebaciti u PDF, Excel ili CSV obrasce za dalje potrebe ili izvesti na obračun plata.
Šema autorizacije može postaviti hijerarhiju pristupa podacima u vašoj kompaniji. Pojedinačnim šefovima može se dozvoliti pristup samo podacima o zaposlenima u njihovim sektorima, dok se menadžmentu i drugim administratorima može odobriti širi pristup.
Špica ima ISO9001 sertifikat od 1995. godine, a također i ISO27001 sertifikat zadnjih 5 godina, što dokazuje našu stratešku orijentaciju ka kvalitetu. Rešenje je razvijeno u skladu s najboljom praksom i opremljeno revizorskim tragom/audit logom kako bi se osigurala usklađenost sa GDPR-om, uz pravilnu upotrebu. Uvek možete proveriti ko je pristupao satnicama vaših zaposlenih. Recenzije, brisanja i uređivanja mogu se pronaći u zapisniku. S ponosom možemo reći da naše usluge koristi kako SIQ, tako i Kancelarija poverenika za informacije od javnog značaja.
Podaci se čuvaju u Microsoft Azure, jednom od najvećih i najpouzdanijih pružalac infrastrukture na Cloudu na svetu. Špicin tim uključuje šefa bezbednosti i nekoliko inženjera bezbednosti koji prolaze redovne obuke i obnavljaju sertifikate. Kompanije se takođe može pohvaliti bezbednosnim sertifikatom ISO27001.
AllHours je rešenje na Cloudu, što znači da nema ulaganja u skup hardver ili softver i njihovu implementaciju. Zaposleni će jednostavno koristiti online aplikaciju ili vlastite telefone. Trošak pretplate može se fleksibilno prilagoditi veličini kompanije. Dalje, smanjen je obim administrativnih poslova u odjelu ljudskih resursa, čime se povećava kvaliteta i pouzdanost podataka potrebnih za raspoređivanje i izvoz u obračun plata. HR tim se tako može u potpunosti fokusirati na strateške projekte, umesto da se zadržava u birokratiji.
Različite vrste podataka mogu se dobiti iz All Hoursa. Svaki brojač u rešenju može biti opremljen šifrom koja odgovara šifri u softveru za obračun plata, a razdoblje izvoza može se dodatno odrediti. Dostupan je i moderan API putem kog se proces izvoza može u potpunosti automatizovati i prilagoditi vašim zahtevima. Špicin tim uključuje je razvojni tim koji po narudžbini može pripremiti izvoz i integracije prema vašim željama.
Naravno. Pomoću tastera »Pokreni besplatno probno razdoblje« ući ćete u program bez potrebe za kreditnom karticom ili drugim uslovima. Interfejs je intuitivno, a pri postavljanju osnovnih pravila pomoć naših savetnika dostupna je u svakom trenutku. Nakon 14-dnevnog probnog perioda možete se odlučiti za pretplatu.
Nakon kratkog početnog perioda redovnog korišćenja dodatno ćete optimizovati podešavanja uz pomoć naših savetnika. U bilo kom trenutku možete uređivati svoj nalog, bilo da se radi o broju zaposlenih, aktiviranju dodatnih modula ili uređivanju kontrole pristupa. Softver je trenutno dostupan na engleskom, slovenačkom, hrvatskom, nemačkom i arapskom jeziku. U planu su prevodi na druge evropske jezike.
Biće nam drago da se pridružite sve većoj zajednici brojnih uspešnih kompanija – dobre vesti brzo putuju/ dobar glas se daleko čuje. Kako bi obe strane imale koristi možemo pripremiti studiju slučaja s vašim detaljima, zajedno sa svedočanstvom/iskustvom, a zatim konačno krunisati našu saradnju promocijom obe strana.
Agilni pristup kome su članovi Špice jako naklonjeni, ne daje prioritet politikama i opsežnoj dokumentaciji, pa je iz tog razloga ovo pitanje zadnje. Naš prioritet je softver koji je jednostavan za korišćenje i koji neometano radi. Svi smo svesni da bez dobro definisanih okvira mnoga rešenja mogu skliznuti u neorganizovanost i neefikasnost. Dobra metafora za to bila bi stanja materije. (nije mi skroz jasno ovo) Zadržavanje naših misli i ideja za sebe može se uporediti s gasovitim stanjem. Postizanje dogovora i njegovo zapisivanje npr. planiranje vremena i prisustva je likvidno stanje. No, kada informatičkim rešenjem potkrepimo dogovorena pravila i počnemo sistematski koristiti i pratiti dogovor, može se reći da smo došli u solidno stanje. Dobro napisana »Politika radnog vremena« važan je dokument na putu od ideje do realizacije, koji pomaže u rešavanju brojnih nesporazuma i administratorima olakšava »personalizaciju« rešenja za kompaniju. Ako kompanija već ima takvu politiku možda je trebati ažurirati; u svakom slučaju možete učestvovati u radionicama koje drže naši savetnici kako biste došli do verzije koja je najprikladnija za sve uključene.