Choose languageLanguage
Blog

Šta računovođe zanima pre i tokom inventure osnovnih sredstava?

Popis osnovnih sredstava
Špica Centar
Autor
Špica Centar
Datum
08/08/2024

Računovodstveni odsek u preduzeću je, pored IT odeljenja, taj koji najviše razmišlja o popisu osnovnih sredstava.


Inventura je obavezna sa računovodstvenog aspekta, jer se popisom osnovnih sredstava obuhvata stvarno stanje na određeni dan i utvrđuje usklađenost i eventualne razlike u poređenju sa stanjem pojedinačnih aktivnih i pasivnih stavki u poslovnim knjigama. Inventura, između ostalog, utiče na tačnost bilansnih podataka, visinu poslovnog rezultata i poreske osnovice.

Zadatak računovodstvene službe je, naime, da pre početka popisa uskladi evidencije i osigura da knjigovodstvo bude što je moguće urednije i spremnije za popis. Računovodstvo je često i ono koje rešava eventualne knjigovodstvene probleme/izazove popisne komisije, jer na kraju usklađuje inventurne razlike i priprema konačan izveštaj.

Šta dakle računovođa treba za sprovođenje popisa osnovnih sredstava?

Pre svega, uređene podatke i namensku aplikaciju ili (napredni) izveštajni sistem, koji omogućava izvoz podataka o inventuri i nakon završenog popisa još i uvoz podataka, obradu i pripremu izveštaja za različitu publiku (odeljenja, rukovodstvo preduzeća…).

Praćenje rada popisnih komisija

Uloga računovodstvene službe je i nadzor nad popisnim komisijama, jer praćenjem rada komisije i članova obezbeđuje tačnu istoriju popisa i ima uvid u podatke.

Upravo zbog toga računovođe žele napredna softverska rešenja za popis osnovnih sredstava, npr. takva koja koriste bar-kodove ili RFID oznake i mobilne terminale, jer ona olakšavaju rad i ostalim zaposlenima, pružajući jednostavnu mogućnost fotografisanja osnovnih sredstava (posebno sa aspekta lakšeg postupka otpisa – npr. polomljena stolica), obezbeđuju trenutni i bežični prenos podataka itd.

Softver za inventuru je računovođama od velike pomoći u većim preduzećima, gde računovodstvena služba mora istovremeno pratiti rad više komisija, što zahteva i više deljenja podataka i usklađivanja.

Priprema izveštaja o popisu/inventuri

Izveštaj o popisu osnovnih sredstava je za svako preduzeće veoma važan dokument, zato mora biti pripremljen pažljivo i precizno. Priprema ga popisna komisija, a obrađuje računovodstvena služba, koja zajedno sa rukovodstvom preduzeća odlučuje o načinu likvidacije utvrđenih manjkova odnosno viškova materijalnih i drugih vrednosti, otpisu i uništenju neupotrebljivih i zastarelih sredstava, prodaji neupotrebljivih, zastarelih i oštećenih sredstava i drugom, povezanom sa nalazima popisne komisije, te određuje osobe koje su odgovorne za utvrđene manjkove i viškove. Ako pitate računovođe, uvek će glasati za kvalitetno rešenje za otpis osnovnih sredstava, kakva je Frontman FIND.

 

>